DE COLLECTIE VORMGEVING - VAN KERAMIEK, MEUBELS, GLASWERK TOT DE STIJL EN DUTCH DESIGN


Permanente tentoonstelling
Museum Boymans van Beuningen
Rotterdam


Emile Gallé, Geen titel (klokkenstel), 1873-1883, collectie: Museum Boijmans Van Beuningen, foto: Tom Haartsen
                 
In de opstelling op de begane grond van het Van der Steurgebouw presenteert Museum Boijmans Van Beuningen de vaste collectie vormgeving. In zeven zalen toont het museum een dertigtal thema's uit de geschiedenis van de vormgeving, aan de hand van objecten uit de middeleeuwen tot nu: van een 17de eeuws tulpenkabinet tot een stoel van Eames, van middeleeuws aardewerk tot een servies van Hella Jongerius.

In De Collectie Vormgeving worden objecten van de collectie vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen in afzonderlijke groepen gepresenteerd. Elke groep illustreert een specifiek thema uit de geschiedenis van de vormgeving in de periode 1500 tot heden. Zo zijn de resultaten te zien van de zoektocht naar een adequate imitatie van het oosterse porselein in de 17de en 18de eeuw. Maar ook de zoektocht naar een deurkruk die goed in de hand ligt of de experimenten
met gebogen hout om een betaalbare en comfortabele stoel te maken worden in deze opstelling als een afzonderlijk thema gepresenteerd.
De keuze van de conservator
Uit alle werken die in De Collectie Vormgeving te zien zijn, hebben de drie betrokken conservatoren een keuze gemaakt voor hun favoriet. Mienke Simon Thomas, conservator Toegepaste kunst en vormgeving: “Mijn lieveling is het 17de eeuwse Doomer kabinet met de geperste baleinen ladefrontjes. Het intrigeert me, omdat het unieke stuk dateert uit een periode dat alles handgemaakt was, maar toch kenmerken van serie productie vertoont. De laatjes zijn, omdat ze in één mal geperst zijn, allemaal identiek. Ze weerspreken zó het romantische beeld van het ambachtelijke!”
Annemartine van Kesteren, conservator Design, noemt de ‘Bag Radio’ van Daniel Weil uit 1983: “Omdat het een enorm vrije vormgedachte is over wat een radio zou kunnen zijn. Dit ontwerp laat heel doeltreffend zien hoe de functionalistische design principe 'form follows function' tot een einde is gekomen.”
Alexandra Gaba-van Dongen, conservator Pre-industriële vormgeving, geeft als voorbeeld het Lady Harvey glas, een monumentale wijnroemer met een panoramische voorstelling van de stad Hamburg uit het begin van de 18de eeuw. “Het glas is onderdeel van de omvangrijke schenking van Elie van Rijckevorsel, de grondlegger van de collectie vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen”.

Design in Boijmans
Deze tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma ‘Design in Boijmans’. Vormgeving staat ook in 2013 centraal in Museum Boijmans Van Beuningen. Met een vernieuwde opstelling van de museumcollectie en diverse designtentoonstellingen is er veel aandacht voor design en vormgeving in het museum.

Bron: museum Boijmans van Beuningen  www.boijmans.nl

 



 

 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.